Blog #2
‘F*ck, ik ben burn-out!’ (Terug in de tijd… oktober ’18)

Het is net herfstvakantie geweest en ik heb met mijn collega alles weer doorgesproken voor de komende maanden. Strategie uitgewerkt, plannen gemaakt en materiaal klaar gelegd. Alles weer op de rit! Heerlijk gevoel.  Een paar dagen later voel ik me ineens niet lekker. Ik meld me ziek voor mijn werk… en ben nooit meer terug gekomen.

Na mijn ziekmelding stortte ik helemaal in. Er waren drie dingen die ik nog kon doen: huilen, slapen en eten… véél eten. Is dit die gevreesde burn-out waar iedereen het over heeft? Is dit die burn-out waarvan ik dacht dat ik die nooit zou krijgen? Ik ben toch die sterke vrouw die alles kan: werken, alleenstaande moederschap, reizen én een masterstudie volgen. Kom op hé! Ik kan toch alles aan? Een burn-out is gewoon een populair woord voor ‘Ik ben even te druk geweest’ of ‘Ik ben gewoon heel moe’. Blijkbaar zit er een houdbaarheidsdatum op, op de manier hoe ik op dat moment en al die jaren daarvoor leefde.

De periode vóór mijn burn-out (lees: overspannenheid) negeerde ik al mijn klachten. Mijn migraine aanvallen dronk ik weg met koffie en liet ik behandelen bij de fysiotherapeut, mijn slaapritme werd verstoord door rugklachten en ik kocht tot drie keer toe een nieuw matras en mijn emotionele buien at ik weg met ongezond voedsel. Ik ging door, tot het moment dat mijn lichaam alles uitschakelde en mijn denkvermogen op hol sloeg. Naar de wc gaan was al vermoeiend, piekerde de hele dag en kon geen licht en geluid meer verdragen. Ik was overal klaar mee: met werken, met studeren, met het moederschap, met alles… Het enige wat ik wilde, was RUST.

Ik schrijf deze blog omdat het belangrijk is dat we over dit onderwerp praten. Weg met het taboe, weg met de schaamte… dit is nu eenmaal de realiteit en heel veel met mij hebben in deze situatie gezeten, zitten er midden in of gaan er in de toekomst mee te maken krijgen. Is een burn-out helemaal te voorkomen? Nee, ik denk het niet. Vol belemmerende overtuigingen en negatieve gedachten is het lastig om een burn-out te voorkomen, als je geen professionele begeleiding hebt. Ik ben doorgegaan tot ik er letterlijk bij neer viel. Mijn kwaliteiten waar ik jaren op kon bouwen, veranderden in mijn valkuilen. Sterkte nog… ik belandde in mijn eigen allergieën. Ik wist niet meer wie ik was.  Mijn omgeving heeft mij niet kunnen waarschuwen, omdat ik mijn klachten goed kon verbloemen. Daarnaast wist ik niet wat stress was, hoe dat voelde en dat ik al lange tijd op weg was naar een burn-out.

Met de ervaring van toen en de kennis van nu, als Stress & Burn-out specialist, weet ik dat met juiste begeleiding herstel van een burn-out wel te versnellen én te voorkomen is in de toekomst. Sterker nog… als je preventief aan de slag gaat met stressklachten, hoeft het niet altijd zo ver te komen.  Ik heb passende hulp destijds enorm gemist… maar gun jou of jouw dierbare wél professionele hulp. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen!

YourHealthyMind biedt professionele begeleiding om stressklachten te voorkomen, te verminderen en bevordert het herstel tijdens een burn-out. Wacht niet totdat het te laat is. Stress en overspannenheid zijn omkeerbaar, een burn-out is onomkeerbaar. De weg naar een burn-out is lang, maar de weg van herstel dus ook.

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar.

Liefs Sanne!

Deel deze Blog

MELD JE NU AAN